سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق

حسنی و باغچه علی

همیشه حرفها و حرکات اقای حسنی امام جمعه ارومیه برای من..........بوده اما این خاطره ایشون خیلی جالبو خواندنیه که در روزنامه جمهوری چاپ شده

sebil

در برخی آبادی های اطراف ارومیه , اهل حقها زندگی می کنند.رفتارها و نوع زندگی این افراد در منطقه ارومیه ـ که دارای تنوع مذهبی است ـ سبب بدبینی فراوانی نسبت به تشیع شده است . مشخصه ظاهری اهل حقها  سبیل های بلند آنهاست که بدان « باغچه علی» می گویند و برخی از آنها معتقدند با تراشیدن سبیل های شان قیامت برپا می شود!

آقای حسنی به عنوان یک روحانی که مبارزه با خرافات را از وظایف شرعی خود می شمرد , بارها به اتفاق یاران خود به روستاهای علی اللهی ها رفته , به تبلیغ و هدایت آنها همت گماشت , ولی متاسفانه آنها به جای قدردانی از زحمات وی , از او به سازمان امنیت شکایت بردند و مورد بازخواست ساواک قرار دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی , آقای حسنی طی یک تصمیم جسورانه دستور داد , سبیل های بسیاری از اهل حقها را تراشیدند و بدین وسیله ریشه خرافات را که بر روی لب های آنها خانه کرده بود , خشکانید . (1 ) با این اقدام آقای حسنی اهل حق ها کینه وی را به دل گرفتند و در فرصت های مختلف به تلافی آن پرداختند. چنان که در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی , برای آقای حسنی از منطقه اهل حقها رایی داده نشد;(2 ) لکن اقدام آقای حسنی , موجبات مسرت و خوش حالی همسران اهل حق ها را فراهم کرد; به گونه ای که ایشان به اشکال مختلف قدردانی و سپاس خود را از این عمل ابراز داشتند . (3 ) البته اهل حقها ساکت ننشستند و با امضای طوماری شکایت خود را نزد آقایان هاشمی رفسنجانی و منتظری بردند . (4 )
امروزه بسیاری از جوانان عزیز مناطقاهل حق نشین , در فضای عقلانی و معنوی نظام مقدس
جمهوری اسلامی , از خرافات دیرپا و استضعاف فکری پدران خود دست شستند و به سلک تشیع اصیل و اسلام ناب درآمدند و زندگی نوینی را زیر انوار حاکمیت اسلام عزیز آغاز کرده اند.

پاورقی :
1 ـ اهل حق ها در داشتن سبیل , تعصب شدیدی داشتند , به گونه ای که یکی از آنها برای جلوگیری از تراشیدن سبیل هایش , به میاندوآب متواری شد و از آن جا طی نامه ای به خانواده اش نوشت : « مطمئن باشند » باغچه علی» را سالم به میاندوآب رسانده ام . »
2 ـ جمعیت آن موقع اهل حق ها بیش از پنجاه هزار نفر می شد و از این رو , آرای آنان تاثیر به سزایی در نتایج انتخابات داشت .
3 ـ همسران اهل حقها طی تماس های مختلف عموما یادآور می شدند که از اول ازدواجشان , لب های شوهران خود را ندیده اند.
4 ـ آقای منتظری در پاسخ شکایت اهل حقها گفته بود : « جای نگرانی ندارد. ده , پانزده روز دیگر دوباره سبیل های تان در می آید » البته درباور اهل حقها سبیل های دوم هرگز جای سبیل های اولی را نمی گیرد. برخی اهل حقها بعد از انقلاب نیز , عکس شاه را نگاه داشتند تا به خیال خودشان در هنگام جلوس دوباره شاهنشاه آریامهر بر تخت سلطنت , در اثبات وفاداری خود به عکس وی احتجاج کنند و بگویند : « شاها ما سبیل دادیم , اما عکس تو را سالم نگاه داشتیم . »


نوشته شده در دوشنبه 86/2/10ساعت 4:58 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |

  ای جا مانده از واپسین دیدار برادر! حرم نورانی و ضریح مشکل گشایت، هنوز بوی مدینه می دهد. بوی شهر پیامبر را که آن را به اشتیاق دیدن روی رضایت، ترک کردی و آواره بیابان ها گشتی. نهر جاری مناجات، همیشه از چشمه دل زائران تو جریان دارد؛ اما امشب ضریح مطهرت، رخت سیاه بر تن کرده و پنجره ها رو بسوی غروب نشانه می روند ...

زائــــــــــری دل شـکسـتـه ام     آه مـعـصـومـه جان سلام
دل بــه مـهــر تـو بـــسـتـه ام       بـانــوی مـهـربـان ســلام
ای ضـــریحت حریم مـــهــــــر      یاد سـبـزت شـمیــم مهر
نـام پـاکــت نـسـیـم مــــهـــر       رحـمـت آســمـان سلام
روی تــو قـــــبــــلـــه گــاه دل      لـطـف تـو شـمــع راه دل
آســتــانــت پــــــــنـــــــاه دل       ای دل بیــدلان ســـــلام
هر که یــکسر دلش شکـست      از طبیبان نـظـر گسست
آمـد و رشـــته برتو بســــــت       ای امیـد جهان ســـــلام

 


نوشته شده در شنبه 86/2/8ساعت 6:24 صبح توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak