سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق

بازخوانی وآسیب‌ شناسی مهدویت

به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت ولی عصر(عج)، «تابناک» در گفت‌وگویی با سید عباس قائم‌مقامی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، به بازخوانی نظریه مهدویت و آسیب‌شناسی آن پرداخته است.

تابناک: در آغاز به مناسبت، نگاه جدید و بازخوانی نسبت به نظریه مهدویت با توجه به مبانی فکری اسلامی و مقتضیات جهان حاضر داشته باشیم.
حجت‌الاسلام قائم‌مقامی: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. اگر بخواهیم نظریه مهدویت را بازخوانی کنیم، باید این نظریه را در چهارچوب سنت‌های الهی تبیین کرد. به این معنا که بی‌تردید جهان، آینده روشن و نیکویی دارد که در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده است و اندیشه مهدویت در اسلام و ظهور حضرت حجت(عج) نیز در همین راستا تحلیل می‌شود، ولی سنت‌های الهی نوعا جبری، قطعی و خارج از اراده انسان‌ تلقی می‌شوند، در حالی که ما باید توجه کنیم هرچند مهدویت یک سنت الهی است، اما خارج از فرایندهای ارادی انسان شکل نمی‌گیرد. اگر از این نگاه مسئله را بررسی کنیم، بسیاری از مسائل حل می‌شود و بخش چشمگیری از اعتقادات عوامانه و نظرات خرافی پیرامون مهدویت کنار می‌رود.
برای ورود به این دیدگاه، ما باید مفهوم نجات و رستگاری و فرایند آن در نگاه‌ها و ادیان گوناگون را بشناسیم. دو نگاه کلی به این موضوع معمولا در جامعه بشری وجود داشته است؛ نگاه نخست که نوعا متأثر از دین مسیحیت است که نجات انسان بنا بر اراده الهی انجام می‌شود و خود انسان در آن هیچ نقشی ندارد. بر این اساس است که مسیحیان اعتقاد دارند که حضرت عیسی(ع) فدا شد تا مردم به نجات برسند و درواقع جان او کفاره گناهان بشر است. نظر دوم بر این باور است که است این انسان است که نجات و رستگاری خویش را رقم می‌زند بدون آن‌که نیازی به امداد و عنایت الهی داشته باشد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 87/5/26ساعت 10:20 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |

                موسیقی استاد الهی                                                      

نعمت ا... جیحون آبادی پدر نورعلی خود به طرزی گیرا تنبور می نواخت در خانه او مرتبا  جمع تشکیل می شد. نورعلی که بیش از شش سال نداشت اشتیاقی وافر به موسیقی نشان می داد و اجازه داشت در جمع پدرش شرکت کنند.

 

 نورعلی در این فضا که سرشار از صدای تنبور و دف و نی و کمانچه بود بزرگ شد و این کودک که زندگی را تنها بدین شکل تجربه می کرد بیش از بزرگ ترها با این موسیقی به حال خلسه و جذبه به در می آمد و به دور خود می چرخید:

«از شروع ذکر مثل فرفره به دور خود می چرخیدم و موهای بلندم منظره ای ایجاد می کرد ... گاهی ذکر چند ساعت طول می کشید و من در تمام مدت مشغول چرخیدن بودم.» (آثارالحق ج1گفتار1855)

و این گونه بزرگ شد و پنداشت که چون با موسیقی آشنا شده است پس به عرفان و معنویت نیز دست یافته است غافل از این که لازمه دست یافتن به عرفان خالص و ناب, آشنایی به رازها و آگاهی بر اسراری است که به هر کس ندهند.

به عقیده من نورعلی تنها یک شخصیت هنری موسیقی سنتی است و اینها همه در حالی است که سردمداران مکتب ابداعی درصددند موسیقی او را با عرفان و فلسفه پیوند دهند در موضوعی که اصلا در وجود و پیکره این شخص وجود نداشته است گویا آنانی که نان شبشان محتاج حلقه های شیطانی این مکتب است تمایل فراوانی دارند که موسیقی نورعلی را موسیقی معنوی بنامند تا به شکلی از الگوهای سنتی اجتناب کنند.

ادامه دارد....

 


نوشته شده در دوشنبه 87/5/21ساعت 10:51 صبح توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak