سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق

حسنی و باغچه علی

همیشه حرفها و حرکات اقای حسنی امام جمعه ارومیه برای من..........بوده اما این خاطره ایشون خیلی جالبو خواندنیه که در روزنامه جمهوری چاپ شده

sebil

در برخی آبادی های اطراف ارومیه , اهل حقها زندگی می کنند.رفتارها و نوع زندگی این افراد در منطقه ارومیه ـ که دارای تنوع مذهبی است ـ سبب بدبینی فراوانی نسبت به تشیع شده است . مشخصه ظاهری اهل حقها  سبیل های بلند آنهاست که بدان « باغچه علی» می گویند و برخی از آنها معتقدند با تراشیدن سبیل های شان قیامت برپا می شود!

آقای حسنی به عنوان یک روحانی که مبارزه با خرافات را از وظایف شرعی خود می شمرد , بارها به اتفاق یاران خود به روستاهای علی اللهی ها رفته , به تبلیغ و هدایت آنها همت گماشت , ولی متاسفانه آنها به جای قدردانی از زحمات وی , از او به سازمان امنیت شکایت بردند و مورد بازخواست ساواک قرار دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی , آقای حسنی طی یک تصمیم جسورانه دستور داد , سبیل های بسیاری از اهل حقها را تراشیدند و بدین وسیله ریشه خرافات را که بر روی لب های آنها خانه کرده بود , خشکانید . (1 ) با این اقدام آقای حسنی اهل حق ها کینه وی را به دل گرفتند و در فرصت های مختلف به تلافی آن پرداختند. چنان که در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی , برای آقای حسنی از منطقه اهل حقها رایی داده نشد;(2 ) لکن اقدام آقای حسنی , موجبات مسرت و خوش حالی همسران اهل حق ها را فراهم کرد; به گونه ای که ایشان به اشکال مختلف قدردانی و سپاس خود را از این عمل ابراز داشتند . (3 ) البته اهل حقها ساکت ننشستند و با امضای طوماری شکایت خود را نزد آقایان هاشمی رفسنجانی و منتظری بردند . (4 )
امروزه بسیاری از جوانان عزیز مناطقاهل حق نشین , در فضای عقلانی و معنوی نظام مقدس
جمهوری اسلامی , از خرافات دیرپا و استضعاف فکری پدران خود دست شستند و به سلک تشیع اصیل و اسلام ناب درآمدند و زندگی نوینی را زیر انوار حاکمیت اسلام عزیز آغاز کرده اند.

پاورقی :
1 ـ اهل حق ها در داشتن سبیل , تعصب شدیدی داشتند , به گونه ای که یکی از آنها برای جلوگیری از تراشیدن سبیل هایش , به میاندوآب متواری شد و از آن جا طی نامه ای به خانواده اش نوشت : « مطمئن باشند » باغچه علی» را سالم به میاندوآب رسانده ام . »
2 ـ جمعیت آن موقع اهل حق ها بیش از پنجاه هزار نفر می شد و از این رو , آرای آنان تاثیر به سزایی در نتایج انتخابات داشت .
3 ـ همسران اهل حقها طی تماس های مختلف عموما یادآور می شدند که از اول ازدواجشان , لب های شوهران خود را ندیده اند.
4 ـ آقای منتظری در پاسخ شکایت اهل حقها گفته بود : « جای نگرانی ندارد. ده , پانزده روز دیگر دوباره سبیل های تان در می آید » البته درباور اهل حقها سبیل های دوم هرگز جای سبیل های اولی را نمی گیرد. برخی اهل حقها بعد از انقلاب نیز , عکس شاه را نگاه داشتند تا به خیال خودشان در هنگام جلوس دوباره شاهنشاه آریامهر بر تخت سلطنت , در اثبات وفاداری خود به عکس وی احتجاج کنند و بگویند : « شاها ما سبیل دادیم , اما عکس تو را سالم نگاه داشتیم . »


نوشته شده در دوشنبه 86/2/10ساعت 4:58 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak