اهل حق
باسمه تعالی موسس :فتح الله جیحون آبادی مشهور به نور علی الهی. وی از سران فرقه شاه حیاسی از شاخه های فرقه موسوم به اهل حق(علی الهی های ایران) می باشد.پدر وی نعمت الله جیحون آبادی است که در دیوان شاه نامه حقیقت خود در اشعار زیادی امیر مومنان را به عنوان خداوند معرفی می نماید. نورعلی الهی بعدها مدعی تاسیس دین جدیدی شد وجریانی را راه اندازی کرد که به فرقه مکتب مشهور است. امروزه این فرقه توسط فرزندش دکتر بهرام الهی از فرانسه اداره می شود. کتاب آثار الحق در دوجلد یکی از آثار نورعلی الهی است که وی در آن کتاب مدعی مسائلی می شود که نشان از ظلالت وگمراهی وی وپیروانش دارد. وی می گوید:حضرت علی به من فرمود دین تو ابداعی است ولی نیک ابداعی است[1] وبعد مدعی می شود که:مکتب ما عبارتست از جوهر کشی اصول تمامی ادیان اعم از اوامر ونواهی است.[2] در این فرقه شخصی بنام سلطان اسحاق به عنوان ششمین مظهر خداوند در روی زمین معرفی شده است.وی درباره سلطان اسحاق می گوید: شریعت را محمد کامل کرد،ولایت را علی کامل کرد،سلطان هم آمد طریقت را کامل کرد وما با کسی کاری نداریم.[3] وی بعد خود را مظهر امیر مومنان معرفی نموده ومی گوید:زندگی من وعلی طابق النعل بالنعل یکی است.[4] ومدعی می شود:تمام مظهرها از لحاظ مکتب با هم فرقی ندارند.زندگانی خود من تطبیق می کند با زندگانی علی وهیچ فرقی ندارد.[5] وی احکامی نیز برای دین خود اختراع نموده است. مثلا در مورد اختلاف زن وشوهر می گوید:درزمانی که بین زن وشوهر اختلافی باشد دارای فرزند بشوند اولادشان به منزله حرام زاده است.[6] ودر مورد وصیت این حکم لازم اسلام می گوید:وصیت معنی ندارد[7] امروزه دکتر بهرام الهی فرزند همین شخص در فرانسه وبا کمک دولت فرانسه ودر پرتو رفاقتی که با شخص سارکوزی از زمان وزارت کشور وی تا کنون دارد با چاپ کتب وروشهای دیگر سعی دارد جوانان این مرزو بوم را به فرقه ای خرافی دعوت کند
فرقه ای که محصول تفکر پدر بزرگش بعنوان یک غالی،(کسانیکه در حق امیر مومنان غلو می کنند)پدرش به عنوان یک منحرف ،که سعی در به روز کردن فرقه داشت وخودش به عنوان یک روشنفکر غرب زده ،که سعی دارد فرقه اش را مدرن کند. کتاب سلوک در تاریکی در نقد نورعلی الهی وآثار وی نوشته شده است. منابع: [1] -آثار الحق.ج1ص12گفتار15 [2] -همان.ج 1ص12گفتار16 [3]- آثار الحق.ج1.ص526 [4] آثار الحق.ج1.ص597.گفتار1863 [5] -ج 1 ص 674گفتار2010 [6] -ج 1 ص363 گفتار 1176 [7] -ج 1 ص 305 گفتار 1009
Design By : Pichak |