هاي از جزء 14 قران
در آيات 26 به بعد سوره حجر خلقت انسان از خاك را و خلقت جن از از آتشي زهر
آگين آمده است
1-
روايت دارد كه خلقت آدم از خاگهاي يي با رنگهاي
متفاوت بود و مخلوط شد و دليل رنگارنگ بودن بشر گويا همين است
2-
اجنه قبل از بشر خلق شده بودند. و علت سجده نكردن
شيطان بر بشر خود پرستي وي بود و نژاد پرست بود ماده آتش را بر خاك ترجيح مي داد
3-
سجده ملائكه
بر آدم شرك نبود بلكه نوعي بيعت با بشر در
ولايت بود بر ساير موجودات
4-
شيطان نمي خواست
ولايت بشر را بر خودشان بپذيرد لذا رانده شد
5-
چند هزار سال بندگي بي ولايت براي شيطان فايده نداشت
6-
ولايت امري الهي است و بر اساس زهد و علم و ... انتخاب مي گردد چنانچه در مورد شيطان و فرشته گان در مقابل
دانستن اسما توسط آدم برتري او به همه
نشان داده شد
7-
خداوند شيطان كه كه حكومت بر زمين هم نمود و از
مقربان بود بي ولايت تشخيص داد و او را لعنت نموده تا قيامت
8-
شيطان از عصبانيت اعلام كرد همه را جز افراد خالص
گمراه مي كنم .
9-
خداوند وعده جهنم به همه غير از مخلصين داده
است .
10-براي بندگان اعلام نموده
كه من من بخشنده و رحيم هستم
11-جز گمراهان كسي از رحمت
خداوند مايوس نمي شود
12-در سوره زمر بخشش همه
گناهان را وعده داده است
در پايان اين مفاهيم چند نكته
ولايت در دوران
غيبت امامان ع به فقها سپردند نه عرفا
تازه اگر عرفان ادعايي نباشد والا
ول معطل
اند
1 – فرد خالص دنبال
حق مي گردد نه اثبات نظر خود البته اگر نظريه خودش حق باشد تاكيد بر باقي ماندن بر آن مي شود
2 – يكي از معيارهاي
اين تشخيص براي حق و باطل عقل است و عقل
مي گويد تمام نظرات موافق و مخالف را ببين و فكر كن شايد حق نزد ديگري باشد.
ظلم نكردن – تعقل و حق گرايي- توبه
و انابه و.. از عوامل هدايت انسانند
3- البته خداوند
با قران و 3000 معجزه و بودن نام رسل خدا در ساير اديان حق را واضح نموده است
همانطور كه ساير كارهاي خداوند مثل خلقت موجودات همه يكنواخت در هر نوع است و آشكار
و براي بشر چند دين نمي آورد چنانچه همه را يك نواخت خلق كرده است